כיצד נכון להגיע למשקיע ?
חברות סטארט אפ צעירות רבות וכמובן גם יזמים לפני שהקימו חברה מתחבטים בשאלה כיצד נכון להגיע למשקיע בשלבים מוקדמים אלו. לפני שניגשים למשקיע כדי לשכנע אותו שישקיע כסף בחברה או במיזם כדאי מאוד להכין אותו כהלכה כדי שהמשקיע יהיה מוכן לבחון אותו בצורה רצינית. הסיכוי של מיזם או חברה שייפנו למשקיע לא מוכנים לגייס את הכסף נמוכים מאוד וניתן לומר שכמעט אין להם סיכוי לשכנע את המשקיע לשקול באופן רציני השקעה במיזם.
על מנת להיות מוכנים לבחינה אמיתית של השקעה במיזם עליכם להכין ולקדם את התחומים הבאים:
א. צוות – חשוב מאוד שצוות המיזם יכלול 2-3 אנשים. יזם אחד לא מסוגל לעשות הכל לבדו ולכן למשקיע חשוב לראות כי יש מי שיוכל להוביל את המיזם לאחר ההשקעה. רצוי מאוד שאחד מהיזמים יהיה איש טכני והשני מהתחום העסקי. אם היזם טכנולוג מתחום המיזם, עליו לחפש שותף/יזם נוסף מתחום פעילות המשלים אותו ולכן רצוי שיביא מישהו מהתחום העסקי ולא אדם נוסף מהתחום הטכני. וכמובן להיפך, ליזם מהתחום העסקי חשוב לצרף מישהו מתחום הטכנולוגיה של המיזם. ישנם מצבים שונים ואחרים כמו מיזמים בהם התחום הטכני אינו משמעותי ולכן אז יש לבחון מה הם תחומי הפעילות המשלימים של היזם כגון שיווק, מומחיות בתחום האינטרנט ואחרים.
נוסף לצוות היזמים חשוב מאוד לאתר מומחה או שניים בתחומי הפעילות המרכזיים של המיזם ולצרף אותם למיזם כ – Advisory board. אנשים אלו בדרך כלל מצויים באקדמיה ברמות הבכירות ביותר, כדאי למצוא את המומחה המוביל בתחומו ולוודא שהוא מקושר עם עמיתיו בחו"ל ואז לצרף אותו.
ב. תוכנית עסקית – יהיה קשה מאוד לשכנע משקיע להשקיע במיזם שלכם ללא הצגת תוכנית פעולה מוגדרת וברורה כיצד אתם הולכים לממש את הפיתוח ומה עושים לאחר שתסיימו את הפיתוח. המשקיע רוצה להבין כיצד המיזם ימומש ולראות שאתם יודעים כיצד ולאן להתקדם. לצורך זה עליכם לקיים תהליך חשיבתי מקצועי הקרוי פיתוח עסקי. לאחר סיום תהליך זה, תדעו לאילו כיוונים אתם רוצים לפתח את המיזם, כיצד לעשות זאת ולכמה כסף אתם זקוקים כדי לממש את התוכנית. עם סיום תהליך הפיתוח העסקי יש לכתוב את התוכנית העסקית שכמובן מתבססת על תהליך הפיתוח העסקי. חשוב מאוד שאת תהליך הפיתוח העסקי שיוביל לכתיבת תוכנית עסקית יוביל אדם בעל נסיון בהובלת תהליכי פיתוח עסקי ובסופו הוא גם יבנה את התוכנית העסקית ואת התוכנית הפיננסית הנגזרת ממנה.
ג. פרוטו טייפ – היום, משקיעים רוצים לראות משהו כשהם בוחנים השקעה. אפשר, אם כי קשה מאוד לשכנע משקיע לפתוח את הכיס ללא שיראה משהו מוחשי. כמובן שלא מדובר במוצר מוגמר אולם רצוי שיהיה פרוטו טייפ מתקדם ככל שידכם משגת ללא השקעה. ניתן לשכנע אנשי מקצוע שונים לבנות עבורכם חלקים או פרוטו טייפ מלא בתמורה לאחוזים. במידה ואין יכולת לבנות פרוטו טייפ אז חשוב מאוד להראות הוכחת יכולת או אפילו רק דמו שימחיש טוב ככל שניתן את המיזם.
ד. פרזנטציה – אל תלכו למשקיע בלי הכנה מדוקדקת של ההצגה. חשוב להכין פרזנטציה המתבססת על התוכנית העסקית ומשלבת במהלכה את הפרוטו טייפ. יש לזכור כי המשקיע מצפה שההצגה לא תמשך מעבר לחצי שעה שכן הוא ירצה מספיק זמן לשאלות והבהרות שיעלו לו במהלכה. חשוב מאוד להתאמן ולהתכונן כהלכה. להכיר היטב את כל החומר כולל האקסל הפיננסי. צריך להיות מוכנים לענות על כל שאלה שתישאל ולקיים מספר חזרות לבד ובפני קהל אוהד שיעלה כל שאלה שתעלה בראשו ויבקר את ההצגה באופן חיובי...ככל שתהיו מוכנים יותר יש סיכוי שיתייחסו אליכם ברצינות רבה יותר.
ה. בקשה לפטנט – במידה וניתן להגן על המיזם באמצעות פטנט רצוי להגיש בקשה לפטנט. משקיעים מרגישים נוח יותר להשקיע במיזם שמוגן באמצעות פטנט מאשר במיזם ללא הגנה פטנטית. את הבקשה רצוי להכין באמצעות עורך פטנטים מומחה לתחום ההמצאה ולהגיש כבקשה רגילה או Provisional patent בהתאם לשלבי הפיתוח, היכולת הכספית ומספר שיקולים נוספים שכדאי לשקול.
יזמים אשר יכינו את עצמם, תוכנית עסקית טובה ואת המיזם שלהם על פי הנושאים המופיעים במאמר זה יגדילו את סיכויי ההצלחה שלהם ואת הסיכויים להצליח בתהליך גיוס ההון הנדרש לקידום המיזם.